Опубликовано Оставить комментарий

Jo joka kymmenes nuori nainen käyttää masennus­lääkkeitä.

Lääkkeiden käyttö yleistyi kaikkein jyrkimmin 2020-luvun alkuvuosina.

Nuoret, 18–29-vuotiaat naiset ovat selvästi eniten SSRI-lääkkeitä käyttävä ryhmä, kertoo Kelan tuore tiedote.

SSRI-lääkkeitä käytetään kliinisten masennustilojen, ahdistuneisuushäiriöiden ja pakko-oireisen häiriön hoitamiseen.

Viime vuonna näitä lääkkeitä käytti 11,5 prosenttia 18–29-vuotiaista naisista. Vielä vuonna 2016 vastaava osuus oli 7,1 prosenttia.

Samanikäisistä miehistä 4,4 prosenttia käytti viime vuonna SSRI-lääkkeitä. Osuus on kasvanut reilun prosenttiyksikön kymmenessä vuodessa.

SSRI-lääkkeiden käyttö on yleistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana vielä nopeammin 13–17-vuotiailla tytöillä. Tytöistä 3,1 prosenttia käytti SSRI-lääkkeitä vielä vuonna 2016. Vuonna 2025 luku oli noussut 7,1 prosenttiin.

Lääkkeiden käyttö lisääntyi kaikkein jyrkimmin 2020-luvun alkuvuosina. Nuoret raportoivat enemmän ahdistuneisuusoireita Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselyissä samoihin aikoihin.

Lääkkeitä käyttävien määrä on jäänyt historiallisen korkealle tasolle, vaikkakin heidän osuutensa kasvu on taittunut viime vuosina.

Teinityttöjen osalta määrä on kääntynyt viime vuosina jopa hienoiseen laskuun. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) lääkehoito on yleistynyt samassa ikäryhmässä suhteellisesti voimakkaimmin.

https://www.is.fi/

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *